GLA:D Ryg-hold

Indholdet af GLA:D Ryg-forløbet er baseret på bedste evidens for rygbehandling og udviklet i samarbejde med patienter og behandlere.

Formålet med GLA:D® Ryg er, at patienter får viden og redskaber, der hjælper dem til færre rygsmerter, og til at fungere bedre med de smerter der er.

Forløbet omfatter en indledende og en afsluttende individuel konsultation, hvor deltagerens udgangspunkt og målsætning fastsættes og nytten af forløbet evalueres.

Dertil kommer to sessioner med patientuddannelse på hold, hvor deltagerne lærer om ryggen, hvorfor rygsmerter opstår og hvad man kan gøre for at få en ryg, der bedre klarer hverdagens krav.

​Første session handler om:

Årsager til rygsmerter

Behov for røntgen og skanninger

Behandlingsmuligheder

​Anden session handler om:

Hvad smerte er

Håndtering er rygbesvær

Rygsmerter som udtryk for ubalance mellem dine ressourcer og dine belastninger

Hvordan træning virker

​Træningen foregår 1 gang om ugen i otte uger. Øvelserne kan udføres med forskellig sværhedsgrad og tilpasses den enkelte deltager. Deltagerne arbejder med at opnå større variation i ryggens bevægelser, så brug af ryggen bliver mindre ensidig, og med at få tillid til at bevæge sig naturligt og frit.

Hver træningssession består af:

En kort drøftelse af emner fra patientuddannelsen eller erfaringer i gruppen siden sidst

En opvarmning hvor ryggen bevæges igennem

Otte øvelser der arbejder med styrke og bevægelighed af

rygstrækkere

mavemuskler

balde/hoftemuskler

benmuskler

​Både uddannelse og træning foregår i grupper, hvor deltagerne har mulighed for at dele erfaringer og lære af hinanden. Undervejs drøfter deltagere og underviser muligheder for at være fysisk aktiv ud over træningen, så effekten af GLA:D® Ryg kan fastholdes efter forløbet er slut.